Nadzór finansowy w przyjętych rekomendacjach zobowiązuje banki zaangażowane w finansowanie nieruchomości do prowadzenia oraz aktywnego wykorzystywania baz danych i systemów gromadzenia informacji o nieruchomościach na każdym etapie procesu kredytowego. Wśród wymogów nadzoru finansowego szczególne z tego punktu widzenia znaczenie mają rekomendacje dotyczące:
- wykorzystywania informacji gromadzonych m.in. w bazach danych na potrzeby oceny wartości zabezpieczenia oraz weryfikacji wiarygodności i rzetelności założeń rynkowych przyjętych przez rzeczoznawcę szacującego wartość finansowanej nieruchomości
- ustalania wartości nieruchomości na potrzeby wyznaczania części ekspozycji kredytowej efektywnie zabezpieczonej na nieruchomości
- wykorzystywania baz danych o nieruchomościach na potrzeby oceny rynku nieruchomości oraz wyliczenia wskaźnika LtV
- regularnego monitorowania wartości nieruchomości stanowiących zabezpieczenia wierzytelności w całym okresie spłaty – również z wykorzystaniem uproszczonych metod statystycznych
- regularnego monitorowania zmian zachodzących na rynku nieruchomości.
Czynności te wykonuje na rzecz banku „niezależny rzeczoznawca”, którym zgodnie z interpretacją KNF może być pracownik banku nieposiadający uprawnień do wykonywania zawodu rzeczoznawcy majątkowego, pod warunkiem posiadania wiedzy i kompetencji oraz niezależności od procesu decyzyjnego w sprawie udzielania kredytu.
System AMRON wykorzystywany jest przez banki od roku 2004. Obecnie – po znaczącej przebudowie i dostosowaniu dostępnych funkcjonalności do wymogów prawnych i oczekiwań sektora, AMRON stał się elementem infrastruktury bankowej i narzędziem powszechnie wykorzystywanym w codziennej działalności operacyjnej banku. Świadomość możliwości, jakie oferuje System oraz umiejętność aktywnego i efektywnego korzystania z jego funkcjonalności w działalności bankowej staje się cenną kompetencją, stanowiącą istotny atut pracownika wykorzystywany w procesach rekrutacyjnych, jak również w decyzjach związanych z planowaniem ścieżki rozwoju i wewnętrznych awansach.
Stąd inicjatywa Centrum AMRON przyznawania Certyfikatów Specjalisty ds. Systemu AMRON. Uzyskanie Certyfikatu jest potwierdzeniem doświadczenia w pracy z Systemem AMRON oraz praktycznej znajomości jego funkcjonalności oraz możliwości i sposobów wykorzystywania Systemu AMRON dla wypełniania przez bank wymogów Rekomendacji Komisji Nadzoru Finansowego.
Oferta przyznania Certyfikatu dotyczy pracowników wszystkich obszarów/ departamentów bankowych zajmujących się obsługą kredytów hipotecznych bądź zarządzaniem ryzykiem bankowym, m.in. departamentów sprzedaży, analiz, ryzyka, administracji kredytowej, zarządzania ryzykiem, windykacji oraz księgowości kredytowej.
Warunki uzyskania Certyfikatu:
Certyfikaty podpisane przez Prezesa Centrum AMRON są wydawane i rejestrowane przez Centrum AMRON.
Każdy
Certyfikat nosi unikalny numer, a lista certyfikowanych użytkowników
bankowych, którzy wyrazili zgodę
na publikację danych osobowych w zakresie imienia i nazwiska, numeru certyfikatu i daty uzyskania certyfikatu, dostępna jest poniżej.
Jeżeli uzyskałeś Certyfikat Specjalisty ds. Systemu AMRON, a nie ma Cię na załączonej liście, skontaktuj się z nami pod numerem: 22/ 463 47 54 lub mailem na adres: info@amron.pl